• Richtlijnen en tips voor (wedstrijd)verslagen

In de gratis regionale krant De Brug heeft BMC twee pagina's ter beschikking waarin informatie over het wel en wee van de club gedeeld kan worden met de lezers. Hierin wordt de club beschreven. Het gaat dan met name om de prestaties van de teams, de pupil van de week, wedstrijdverslagen, uitslagen etc. We kunnen overigens niet onbeperkt publiceren. Dit hangt samen met het aantal sponsoren dat de BMC pagina's omkadert. Het gaat vaak om de wedstrijden van de selectieteams, maar BMC is meer dan alleen deze teams.

Vanuit de Communicatie & Binding commissie willen we letterlijk een brug slaan naar ALLE teams van onze club. We moedigen dus alle teams aan om regelmatig van zich te laten horen. Dat kan sinds kort niet alleen in De Brug maar ook op onze website, voetbal.nl app en narrow casting.

Om jullie op weg te helpen hebben we onderstaande richtlijnen en tips gemaakt. Let wel, dit zijn voorzetten bedoeld om het leiders of ouders van de diverse teams makkelijker te maken en om alle spelers en speelsters van de elftallen ook aan bod te laten komen.

Vanuit die gedachte willen we een breder draagvlak creƫren en iedereen de kans geven om aan bod te komen. Ingebrachte stukken komen ook op de website van BMC.

Samengevat:
    Een verslag met duidelijk begin en eind, met respect voor ieder, gericht op sfeer, ervaring, gebeurtenis en mogelijkheden.

Ga ervan uit dat iedereen het leuk vindt om zichzelf op de website of in de krant terug te vinden, vooral jongeren. We hopen daarom dat veel teams en spelers hier een bijdrage aan willen leveren en hun ervaringen op het speelveld met de rest van de club (en anderen) willen delen!

De Communicatie en Binding Commissie

Richtlijnen en tips

• Maak bij aanvang van het seizoen een schema welke spelers een stuk schrijven. Of maak koppeltjes van spelers. Dit motiveert elkaar en ze staan er niet alleen voor.
    • Hetzelfde principe geldt als ouders de pen ter hand willen nemen.
    • Het hoeft geen verslag te worden van roman dikte, maar gewoon korte zinnen en een logische opbouw. Simpel dus, begin bij het begin en eindig bij het einde. Vermeld aan het eind van het verslag niet nog eens dat je in file stond, dat hoort aan het begin. (Tenzij het natuurlijk op de terugweg was en de BMC kantine bij aankomst al gesloten was ;-))
    • Vermeld de juiste namen van spelers of als er bijnamen gebruikt worden, controleer dan of betreffende persoon hier geen moeite mee heeft.
    • Benoem niet alleen spelers die scoren maar ook de assist-gever, de keeper met mooie reddingen of een speler die hard werkte of met een mooie kopbal een eigen goal voorkwam.
    • Een beetje overdrijven geeft wat "swung" aan het verhaal, maar een intikkertje is geen afstandschot over 40 meter!
    • Geen negatieve beoordelingen zoals: "Hij kon er niets van" of "Wat een klo...". Heb het over "een andere beoordeling van de scheids" of "daar wordt nog aan gewerkt op de training".
    • Geef er vooral een positieve wending aan zoals: "doordat een speler een gat in de lucht sprong ging het regenen!".
    • Geef ook wat randverschijnselen aan zoals de aanwezigheid van veel supporters, het prachtige weer of het mooie complex waarop we te gast waren.
    • Een verslag maak je het beste binnen 2 dagen na de wedstrijd. Het is dan nog vers en je blijft makkelijker bij de feitelijke gebeurtenissen.
    • De Communicatie en Binding commissie gaat stukken niet herschrijven of feitelijk controleren. Wel houden we het recht voor stukken niet te plaatsen als teksten echt niet kunnen. Maar eerder nog zullen we even overleggen over een andere formulering.

Werkwijze

• Verslagen of andere kopij voor De Brug moet je altijd insturen naar communicatie@vvbmcberlicum.nl.
    • Wedstrijdverslagen inclusief foto's voor de website kan een team zelf plaatsen. De leiders van de teams krijgen hiervoor een aparte instructie. Deze taak kun je ook beleggen bij ouders of spelers, maar altijdl onder toezicht van de leider.
    • Foto's en ook video's van wedstrijden werken sfeerverhogend en een plaatje zegt meer dan duizend woorden!

Als er vragen zijn of je wilt iets kwijt, stuur ons een email naar communicatie@vvbmcberlicum.nl op bovenstaand adres of spreek Martien Swanenberg aan.